Chcesz uzyskać dotację na rozpoczęcie lub rozwój działalności gospodarczej? Dowiedz się czy zrobisz to z LGD!

Czas wolny – co z nim zrobić? Dobre pytanie, na które Lokalna Grupa Działania „Leśna Kraina Górnego Śląska” szuka atrakcyjnej odpowiedzi i liczy w tej materii na pomysłowość przedsiębiorców. W trzecim kwartale roku mają ruszyć nabory wniosków na dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej a w 2026 r. na rozwój firm działających od co najmniej roku. Dofinansowane będą wnioski, które tworzą ofertę rozwoju, spędzania czasu wolnego lub rekreacji dla mieszkańców LGD. Turystyka, sport, rozwijanie pasji i talentów mieszkańców – to obszary, którym powinien przyjrzeć się przedsiębiorca, by mieć szansę na dotację.
Co będzie punktowane i czym należy się kierować budując biznesplan? Po pierwsze, jak wyjaśniają pracownicy LGD „Leśna Kraina Górnego Śląska”, pomysł na biznes musi być zgodny z Lokalną Strategią Rozwoju – dokumentem determinującym zakres i tematykę działania w nowej perspektywie finansowej. Przygotowując się do jego spisania, przedstawiciele Stowarzyszenia odwiedzali gminy z obszaru działania i rozmawiali z mieszkańcami, by jak najlepiej poznać ich oczekiwania. Trudnym zadaniem okazał się wybór specjalizacji, w ramach której LGD będzie udzielać dofinansowań na podejmowanie i rozwijanie działalności. Ministerstwo w nowym okresie programowania wymagało od LGD wyboru tej specjalizacji, aby efekty wdrażania LSR na danym obszarze były bardziej widoczne. Z konsultacji społecznych wypłynął wniosek – specjalizacja powinna odpowiadać na konkretne potrzeby społeczne, a pula finansowa przeznaczona na rozwój gospodarczy musi być sensownie wykorzystana. Dlatego też w naborach dla przedsiębiorców będzie brany pod uwagę pomysł, ale także to, czy koncepcja projektu wpisuje się w obszar specjalizacji tworzenia oferty rozwoju, spędzania czasu wolnego i rekreacji dla mieszkańców LGD.
Po co nam ona? Dlaczego nie każda działalność otrzyma dofinansowanie? Czy to przypadkiem nie jest „ograniczenie”? – Takie pytania mogą się oczywiście pojawiać, a część przedsiębiorców być może odczuje drobny zawód, bo rzeczywiście nie wszystkie propozycje będą mieć szansę na dotację – przyznaje Iwona Maruszczyk, specjalista ds. wdrażania LSR. Mimo to, przyjęta strategia ma sens. Dlaczego? – Bo jest korzystna z punktu widzenia mieszkańca. W nowej perspektywie finansowej liczy się nie tylko sukces przedsiębiorcy ale także to, jakie korzyści jego działalność wniesie do życia osób mieszkających na terenie „Leśnej Krainy” – wyjaśnia. Specjalizację można rozumieć jako pewien zabieg gwarantujący, a przynajmniej zwiększający szanse na wprowadzenie zauważalnych i długofalowych zmian na naszym terenie, z silnym naciskiem na wzrost jakości i dostępności usług związanych z czasem wolnym.
Warto pamiętać, że „Leśna Kraina Górnego śląska” to obszar sąsiadujący z wielkimi aglomeracjami. Przez długi czas korzystaliśmy z usług i produktów oferowanych przez duże miasta, ale ten trend się zmienia. Inwestowanie w formy spędzania czasu wolnego daje mieszkańcom kilkunastu gmin perspektywę bycia niezależnym od aglomeracji, wykonania kolejnego kroku do zlikwidowania kompleksu wsi oraz konieczności pokonywania nieraz sporych odległości w poszukiwaniu atrakcyjnej oferty sportowej, edukacyjnej, czy turystycznej. – Będziemy wybierać te propozycje, które mają najlepsze oddziaływanie na teren, a ten jest spory, dlatego musieliśmy znaleźć dla całego obszaru wspólny mianownik i kompromis. Specjalizacja, o której mówimy, taką pełni rolę – mówi prezes LGD „Leśna Kraina Górnego Śląska, Piotr Leksy.
Zadaniem przedsiębiorcy będzie więc stworzenie propozycji, które najskuteczniej i najatrakcyjniej zwiększają dostępność i jakość usług dla lokalnej społeczności w zakresie rekreacji, turystyki, sportu, spędzania czasu wolnego, w tym samorozwoju, rozwoju pasji i talentów mieszkańców. Przedsiębiorcy mogą inwestować np. w siłownie, niepubliczne szkoły muzyczne, językowe, usługi w zakresie zajęć plastycznych, tanecznych, sportowych, robotykę, kulturalnych, ale też w szeroko rozumianą turystykę itp.
– Potencjał jest ogromny, wystarczy się rozejrzeć. Otaczają nas wspaniałe krajobrazy, lasy, miejsca oferujące ciszę, spokój. To nasze walory i atrakcje. Ale atrakcja a gotowy produkt turystyczny to dwie różne rzeczy. Proces przekształcenia waloru naturalnego, ale też kulturowego czy społecznego w produkt lub usługę – to właśnie zadanie dla przedsiębiorcy – mówi Piotr Leksy. Jego zdaniem bezdyskusyjnie warto inwestować w formy spędzania czasu wolnego i korzystać przy tym z lokalnych zasobów. Dobrze wykorzystany potencjał to konkretny zysk dla przedsiębiorcy i ekonomiczny rozwój terenu.
O dofinansowanie na podjęcia działalności mieszkańcy będą mogli się ubiegać jesienią a na rozwój firmy w przyszłym roku. Wysokości dotacji to maksymalnie 65% kosztów kwalifikowalnych (min. 50 000 zł, max. 150 000 zł – podejmowanie działalności, lub max. 300 000 zł – rozwój działalności).
Aktualnych informacji z życia „Leśnej Krainy” szukajcie na stronie internetowej: www.lesnakrainalgd.pl. Planowane nabory widnieją w Harmonogramie naborów a wszystkie ogłoszenia o naborach pojawiają się z czternastodniowym wyprzedzeniem. Przyjmowanie wniosków – co jest nowością – będzie się odbywać poprzez system IT ARIMR.