Najczęściej zadawane pytania

 

Poniżej prezentujemy najczęściej zadawane pytania dotyczace problemów z prowadzeniem działalności gospodarczej w czasie epidemii wraz z odpowiedziami:

 

1.Otrzymałem środki na rozwój działalności gospodarczej. Z powodu epidemii wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2 w mojej firmie pojawił się problem z:

- realizacją operacji zgodnie z Biznesplanem (w tym poniesienia planowanych kosztów),

- osiągnięciem minimalnego 30% poziomu zakładanej sprzedaży,

- utworzeniem lub utrzymaniem miejsc pracy w okresie trwałości projektu oraz

- ponoszeniem kosztów zatrudnienia pracowników,

- dopełnienia terminów wniosku o płatności.

 

Zgodnie z § 16. umowy przyznania pomocy, art. 2 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 4 rozporządzenia nr 640/2014  należy  powołać się na siłę wyższą i nadzwyczajne okoliczności:

 

1. W przypadku niewykonania co najmniej jednego ze zobowiązań, o których mowa w § 5, § 8 ust. 1i 2 oraz § 10 ust. 1, z powodu zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności, określonych w przepisach unijnych,)Beneficjent może zostać całkowicie lub częściowo zwolniony przez Zarząd Województwa z wykonania tego zobowiązania lub za zgodą Zarządu Województwa zmianie może ulec termin jego wykonania.(…)

3.W sprawie zwolnienia z wykonania któregokolwiek ze zobowiązań lub zmiany terminu wykonania zobowiązań, o których mowa w ust. 1, Beneficjent składa w Urzędzie Marszałkowskim wniosek, zawierający opis sprawy wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, w terminie 15 dni roboczych od dnia, w którym Beneficjent lub upoważniona przez niego osoba są w stanie dokonać czynności złożenia takiego wniosku.

MRiRW informuje, iż jest w trakcie prac nad nowelizacją rozporządzenia w wyniku której planowane jest całkowite zniesienie zobowiązania dotyczącego uzyskania przez beneficjentów 30% poziomu sprzedaży produktów lub usług.

Ponadto należy mieć na uwadze, iż beneficjent może korzystać z „tarczy antykryzysowej” pozwalającej na obniżenie kosztów działalności.

 

2. Otrzymałem środki na podjęcie działalności gospodarczej. Z powodu epidemii wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2 zidentyfikowałem problem z:

- realizacją operacji zgodnie z Biznesplanem (w tym poniesienia planowanych kosztów),

- prowadzeniem działalności gospodarczej,

- osiągnięciem minimalnego 30% poziomu zakładanej sprzedaży,

- utworzeniem lub utrzymaniem miejsc pracy w okresie trwałości projektu,

- uzyskaniem pozwoleń, zezwoleń, decyzji wydawanych przez organy publiczne,

- osiągnięciem wskaźników operacji.

Zgodnie z §14. umowy przyznania pomocy, art. 2 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 4 rozporządzenia nr 640/2014 należy  powołać się na siłę wyższą i nadzwyczajne okoliczności:

 

1.W przypadku nie wykonania co najmniej jednego ze zobowiązań, o których mowa w §5,§ 6ust. 1-2oraz § 8ust.1-2,z powodu zaistnienia okoliczności  o charakterze siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności, określonych w przepisach unijnych, Beneficjent może zostać całkowicie lub częściowo zwolniony przez Zarząd Województwa z wykonania tego zobowiązania lub za zgodą Zarządu Województwa zmianie może ulec termin jego wykonania.

 

2.W sprawie zwolnienia z wykonania któregokolwiek ze zobowiązań lub zmiany terminu wykonania zobowiązań, o których mowa w ust. 1, Beneficjent składa w Urzędzie Marszałkowskim wniosek, zawierający opis sprawy wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, w terminie 15 dni roboczych od dnia, w którym Beneficjent lub upoważniona przez niego osoba są w stanie dokonać czynności złożenia takiego wniosku.

 

MRiRW informuje, iż jest w trakcie prac nad nowelizacją rozporządzenia w wyniku której planowane jest całkowite zniesienie zobowiązania dotyczącego uzyskania przez beneficjentów 30% poziomu sprzedaży produktów lub usług.

Ponadto należy mieć na uwadze, iż beneficjent może korzystać z „tarczy antykryzysowej” pozwalającej na obniżenie kosztów działalności.

 

3. Z powodu epidemii mam problem z dotrzymaniem terminów  złożenia wyjaśnienia lub wniosku o płatność.

 

Zgodnie z informacją Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju wsi z dnia 05.05.2020 r. beneficjent może zrealizować operację także w terminie późniejszym, uzgodnionym z podmiotem wdrażającym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2022 r., przy czym jednorazowo podmiot wdrażający nie powinien uzgadniać wydłużenia terminu o więcej niż 6 miesięcy. Powyższe ma również zastosowanie w odniesieniu do wydłużania 3-miesięcznego terminu na składanie wniosku o płatność pierwszej transzy liczonego od dnia zawarcia umowy na wniosek beneficjenta w przypadku operacji polegających na podejmowaniu działalności gospodarczej.

 

Należy również mieć na uwadze § 25 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2019 r. poz. 664 oraz 2023), który daje możliwość przywrócenia terminu na wykonanie danej czynności, w przypadku wniesienia prośby w terminie 14 dni od dnia ustąpienia przyczyny uchybienia. Przepis ten dotyczy również wniosków o płatność. Podsumowując, w przypadku problemów z dotrzymaniem terminów nie ma możliwości ich wydłużenia, ale jest możliwość przywrócenia terminu na ich wykonanie.

 

4. Z powodu epidemii mam problem z opłacaniem składek ZUS Właściciela lub pracowników zatrudnionych w ramach realizacji operacji.

 

Przedsiębiorca ma możliwość skorzystania z „tarczy antykryzysowej” wprowadzającej wiele instrumentów obejmujących zwolnienie całkowite lub częściowe z opłacania składek ZUS oraz odroczenie lub rozłożenie na raty tych opłat. Zgodnie z informacją Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju wsi z dnia 05.05.2020 r. w ramach operacji na podejmowanie działalności gospodarczej możemy uznać, że zobowiązanie dotyczące podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu wykonywania działalności gospodarczej będzie realizowane przez beneficjenta, nawet jeśli skorzysta z tzw. „wakacji składkowych” (3-miesięcznego zwolnienia w opłacaniu składek ZUS). Zawieszenie w opłacaniu składek traktuje się bowiem tak, jakby podmiot nadal wpłacał składki do ZUS i jednocześnie podlegał ubezpieczeniom społecznym. Skorzystanie z takiego zwolnienia przez beneficjentów nie powoduje również wydłużenia zobowiązania do podlegania tym składkom w ramach operacji. Przedsiębiorca zatrudniający pracowników, korzystając ze zwolnienia jakie dają mu przepisy ustawy nie narusza prawidłowego wypełnienia zobowiązania w ramach operacji związanego z ponoszeniem kosztów na utrzymanie pracowników. Korzystanie ze zwolnienia składkowego należy interpretować wobec tego w taki sposób, iż przedsiębiorcy są zwolnieni od skutków niezapłacenia tych składek. Tym samym nie można traktować nieopłacania składek ZUS przez beneficjentów poddziałania 19.2 jako niewywiązania się ze zobowiązań umownych. Podobnie wygląda sytuacja firm, które skorzystają np. z ulgi w opłacaniu składek (odroczenie albo rozłożenie na raty). Jeśli miejsce pracy jest utrzymane przez beneficjenta, a zgoda na odroczenie lub rozłożenie na raty wydana została przez ZUS w związku z zaistniałą sytuacją w kraju, nie ma podstaw, aby twierdzić, że beneficjent nie wypełnia przedmiotowego zobowiązania.

 

Uwaga: możliwość skorzystania z powyższych zwolnień jest warunkowana wieloma czynnikami i należy ją skonsultować z osobą odpowiedzialną za prowadzenie księgowości w firmie. Szczegółowe informacje dot. „tarczy antykryzysowej” znajdują się pod linkiem: https://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-przedsiebiorcy/#tarcza-antykryzysowahttps://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-przedsiebiorcy/#tarcza-antykryzysowa

 

Ważne: Jeśli przedsiębiorca uważa za konieczne zmniejszenie zatrudnienia w stosunku do tego, które jest określone w umowie z SW w okresie trwałości projektu lub zawieszenie działalności powinien w pierwszej kolejności złożyć wniosek, zawierający opis sprawy wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami do SW powołując się na siłę wyższą lub nadzwyczajne okoliczności, zgodnie z odpowiednim paragrafem w umowie z SW.

 

5. Mój wniosek jest w trakcie oceny przez SW. Czy podpisanie umowy w planowanym terminie w czasie epidemii jest zagrożone?

 

Zgodnie z przepisami tzw. tarczy antykryzysowej 2.0, czyli ustawą o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 w czasie epidemii  umożliwiono zawieranie umów o przyznaniu pomocy nie tylko w siedzibie podmiotu przyznającego pomoc, ale także w formie korespondencyjnej oraz przesunięto w czasie obowiązek złożenia weksla in blanco na etap złożenia wniosku o płatność i uzależnienie wypłaty pomocy od złożenia tego zabezpieczenia.

 

6. W czasie epidemii prowadzenie działalności w mojej branży jest niemożliwe lub powoduje ponoszenie strat. Czy mogę zawiesić działalność?

 

W przypadku skorzystania z prawa do zawieszenia działalności gospodarczej w ramach operacji związanych z podejmowaniem działalności gospodarczej, czy to w trakcie realizacji operacji, czy to w okresie związania celem, zobowiązanie beneficjenta również nie ulega wydłużeniu o okres na jaki działalność z powodu COVID-19 została zawieszona. W tym przypadku należy jednak pamiętać, iż działalność nie jest prowadzona, a przedsiębiorca zostaje wypisany z listy płatników i ubezpieczonych w ZUS. W przypadku operacji będących w trakcie realizacji, może wiązać się to jednak z koniecznością przedłużenia okresu na jej zakończenie na wniosek beneficjenta. W tym przypadku konieczny będzie aneks do umowy.

 

7. Pracownik złożył wniosek o udzielenie urlopu bezpłatnego w czasie, kiedy obowiązuje mnie okres trwałości projektu. Borykam się z trudnościami finansowymi w związku z epidemią. Czy mogę wyrazić zgodę na urlop bezpłatny bez zatrudniania innej osoby na jego miejsce?

 

Choć pracownik nadal pozostaje w stosunku pracy, przedsiębiorca jako pracodawca nie wypłaca mu wynagrodzenia, gdyż nie mamy w tym momencie do czynienia ze świadczeniem pracy. W związku z tym, przedsiębiorca nie ponosi za pracownika opłat z tytułu ubezpieczenia społecznego do ZUS ani nie wypłaca mu wynagrodzenia. W tej sytuacji samorządy województw nie powinny traktować takiego stanu jako naruszenie przez beneficjenta zobowiązania do utrzymania miejsc pracy i ponoszenia z tego tytułu kosztów, jeśli jest to wynikiem wystąpienia siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności związanych z obecną sytuacją epidemiologiczną w kraju. Nie ma w tym przypadku konieczności aneksowania umowy w tym zakresie. Beneficjent z kolei powinien poinformować o zaistniałej sytuacji samorząd województwa.

 

8. We wniosku o przyznanie pomocy zobowiązałem się do zatrudnienia osoby z grupy defaworyzowanej, obecnie jest to niemożliwe, czy mogę z tego zrezygnować?

 

W uzasadnionych przypadkach dopuszczalne jest odstąpienie od egzekwowania ww. warunku w uzgodnieniu z lokalną grupą działania. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przez Radę LGD konieczne będzie aneksowanie umowy z SW w tym zakresie.

 

9. W biznesplanie zaplanowałem osiąganie przychodów z organizowania dużych eventów, z przyczyn związanych z epidemią jest to bardzo utrudnione, czy mogę się przebranżowić i nadal realizować operację?

 

Tak, jeśli Wnioskodawca ma pomysł na uzyskiwanie przychodów z innego tytułu niż pierwotnie planował aby utrzymać się na rynku powinien złożyć wniosek do Rady LGD o uzyskanie opinii w tym zakresie. Po gruntownej analizie uzasadnienia i Lokalnych Kryteriów Wyboru Rada może wydać pozytywną opinię w tym zakresie.